vak & mens praktijk
Haal meer uit het netwerken
Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.
Netwerken: het is de kracht van veel goede zakelijke relaties. Bezoek je bijeenkomsten waar je al veel mensen kent, dan is het een mooi moment om bij te praten. Voorkom wel de valkuil dat je alleen met bekenden blijft praten en daardoor niet de kans grijpt om nieuwe contacten te leggen. In dit artikel tips om jouw netwerkinspanningen optimaal te benutten.
Connect vooraf
Wil je gericht nieuwe mensen leren kennen die een waardevolle aanvulling zijn binnen jouw netwerk en jij binnen dat van hen? Start het netwerken dan al voor de bijeenkomst. Simpel: neem de deelnemerslijst door. Benader wie je wilt ontmoeten vooraf via e-mail of LinkedIn en geef aan waarom je diegene graag leert kennen. Het voordeel is dat je beiden naar elkaar uitkijkt en mocht je elkaar mislopen, dan is een (online) koffieafspraak zo gemaakt.
Ga je naar een congres of een ander groot evenement? Overweeg dan om een klein aantal relaties die daar ook zijn uit te nodigen voor een gezamenlijk ontbijt, lunch of diner. Een enkele voor jou onbekende persoon toevoegen kan natuurlijk ook. Als je zo’n aparte bijeenkomst organiseert, is het uiteraard van belang dat de personen ook voor elkaar relevante netwerkcontacten zijn. Zo ben jij de initiatiefnemer en zet je jezelf extra op de kaart en je biedt meteen waarde aan de personen die aanschuiven.
Jouw voeten
Stap je op iemand af die je vooraf benaderd hebt, dan loopt het gesprek vaak vanzelf. Ken je nauwelijks iemand op een bijeenkomst, dan is het soms wat lastiger om een gesprek aan te knopen. Vaak zijn er wel meer mensen die alleen staan, met hen leg je makkelijk contact. Vraag wat hij of zij vindt van de bijeenkomst of stel jezelf gewoon voor, de rest van het gesprek komt dan wel op gang. Wil je bij een groepje aansluiten, maak dan met één van de personen oogcontact. Vrijwel altijd creëert dat ruimte om er bij te gaan staan en aan het gesprek deel te nemen.
Een erg leuk én veelzeggend non-verbaal teken om op te letten: jouw voeten. Als een gesprek minder interessant is of op z’n eind loopt, dan wijzen jouw voeten vrijwel altijd die kant op waar jij naartoe wilt. Ze zijn dan zelden meer gericht op je gesprekspartner. Voor de volledigheid: datzelfde geldt ook voor de voeten van die ander. De makkelijkste en door iedereen geaccepteerde manier om het gesprek af te ronden is… zeg het gewoon. Iedere bezoeker van een netwerkbijeenkomst komt daar om contacten te leggen. Niemand zal het je dus kwalijk nemen als je simpelweg zegt dat je graag nog anderen wilt spreken. Of het nu een boeiend of minder boeiend gesprek was, eindig altijd positief. Bedank iemand voor het gesprek en blijf je enthousiaste zelf.
Blijf waardevol
Jouw netwerk gaat pas echt voor je werken als je in beeld blijft bij je contacten. Actief zijn op LinkedIn is een eenvoudige manier om dat te realiseren. Daarnaast is netvliesmanagement waarover je in een eerder artikel las een absolute aanrader: zorg dat de cliënt geregeld iets van je ziet of hoort. Gemiddeld heeft iemand zeven contactmomenten nodig voordat hij of zij zaken met je wil doen. Wissel je online en offline contactmogelijkheden, dan blijf je zonder overkill in beeld bij jouw netwerk.
Wil je van nog meer toegevoegde waarde zijn? Neem dan je relatiebestand door en bedenk wie je aan elkaar kunt koppelen omdat ze zakelijk interessant voor elkaar zijn. Stuur hen een gezamenlijke mail waarin je vertelt waarom je van mening bent dat ze eens moeten kennismaken. Zo help je echt en dat is netwerken zoals het bedoeld is.