van de nova
veelgestelde vragen
Voor het doorgeven van mijn inkomenscategorie voor de financiële bijdrage heb ik mijn advocatenpas nodig, maar die is verlopen. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?
Top 3 van veelgestelde vragen van advocaten aan het Informatiepunt deze maand.
V: Ik ga binnenkort tijdelijk werken bij een andere vestiging van mijn kantoor in het buitenland. Moet ik daarvoor nog iets regelen?
A: Ja, u dient ontheffing aan te vragen om uw werkzaamheden als advocaat te verrichten vanuit het buitenland. Dit ligt vast in de Beleidsregel kantoorhouden buiten Nederland. Het in te vullen formulier ‘ontheffing kantoorhouden buitenland’ vindt u op de website van de NOvA onder Praktijkuitoefening > Voor uw praktijk > Modellen.
V: Ik wil mijn inkomenscategorie voor de financiële bijdrage doorgeven. Daarvoor heb ik mijn advocatenpas nodig, maar die is verlopen. Hoe kan ik een nieuwe aanvragen?
A: DigiCert+QuoVadis verstuurt zes weken vóór de datum van het verlopen van de advocatenpas een mail naar het e‑mailadres zoals dat in Mijn Orde is geregistreerd. U kunt een nieuwe advocatenpas of -app aanvragen via het advocatenpasportaal. Ga naar ‘ondersteuning’ en ‘toegangscode aanvragen’ en vul uw A-nummer en geboortedatum in. De volgende stappen volgt u dan via het scherm, waarna u een brief ontvangt. Hou er rekening mee dat het tot vier weken kan duren voordat de nieuwe advocatenpas(-app) werkt.
V: Ik heb een cursus gevolgd bij een niet-erkende opleidingsinstelling. Kan ik deze in PE-online toevoegen?
A: Ja, u kunt opleidingspunten zelf toevoegen. Log hiervoor in op Mijn Orde, kies voor het tabblad ‘PE-online’ en klik dan op de button ‘naar PE-online’. In uw persoonlijke dossier in PE-online kiest u voor de juiste periode (‘Periode 2025’) en daarna voor ‘Toevoegen activiteit’. Dan kiest u voor ‘+ Onderwijs gevolgd (niet-erkende opleidingsinstellingen)’. Vervolgens kunt u de gegevens van de cursus invoeren, een certificaat uploaden en een rechtsgebied invullen (als het een juridische opleiding betreft). Druk op de knop ‘Versturen’ om de ingevoerde gegevens op te slaan.
Bekijk alle veelgestelde vragen op advocatenorde.nl/faq. Staat uw vraag hier niet bij? Het Informatiepunt voor advocaten is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.30 uur op (070) 335 35 54 en via informatiepunt@advocatenorde.nl. Het Informatiepunt geeft voorlichting aan advocaten over de regelgeving voor de advocatuur en beantwoordt vragen van advocaten over het gebruik van online-applicaties van de NOvA.
benoemingen en verkiezingen
Adviescommissie vreemdelingenrecht
Benoemd als lid per 6 oktober 2025:
- mr. N. (Nick) van Bremen
CCBE Migration Committee
Benoemd als lid per 6 oktober 2025:
- mr. T.E. (Thomas) van Houwelingen-Boer
Examencommissie Beroepsopleiding Advocaten
Benoemd als lid per 6 oktober 2025:
- mr. A.E. (Lisa) van der Wal
Raad van Discipline ’s‑Hertogenbosch
Verkozen als lid per 1 januari 2026:
- mr. W.L.H. (Ward) Aerts
- mr. I.K. (Inge) Decupere
Verkozen als plaatsvervangend lid per 1 januari 2026:
- mr. S.M. (Suzanne) Kurvers
- mr. M. (Marcella) de Maaré
- mr. S.M.P.T. (Sacha) Ruijs-Kreté
- mr. A.H. (Angela) van Gerwen