van de nova

digitalisering & ai

‘Verantwoord gebruik van AI begint met de juiste kennis en vaardigheden’

De projectgroep Digitalisering & AI adviseert de NOvA over digitalisering en artificiële intelligentie in de advocatuur. De vier hoofdthema’s zijn innovatie & kwaliteit van dienst­verlening, inclusieve digitale transformatie, kennis & vaardigheden en verantwoord gebruik. De projectgroepleden stellen zichzelf en hun activiteiten aan u voor. Deze keer: Nicole de Boer.

Nicole de Boer

Wat is uw achtergrond als advocaat?

Sinds 2000 ben ik werkzaam in de advocatuur met een focus op het commerciële contractenrecht en het verzekerings- en aansprakelijk­heidsrecht. Bij Ploum zit ik in het team verzekeringsrecht van de sectie Litigation & Risk Management. Daarnaast houd ik me bezig met kennismanagement en opleiding. Vanuit die rol onderzoek ik ook de mogelijkheden van AI. Verder ben ik lid van de Raad van Discipline.

Wat is uw specifieke expertise op het gebied van digitalisering en AI?

Ik ben altijd al betrokken geweest bij digitalisering binnen de advocatuur: van cd-roms naar contentintegratie, van fysieke naar digitale literatuur en de digitalisering van de rechtspraak. AI is hierin de logische volgende stap.

Welk thema behandelt u binnen de projectgroep en waarom is dit belangrijk?

Ik richt me op het thema ‘Verantwoord gebruik’. Een belangrijk onderwerp, omdat je uiteraard wilt dat de advocatuur zichzelf ontwikkelt en innoveert. Je wilt AI-gebruik niet verbieden. Tegelijkertijd dient AI-gebruik natuurlijk wel plaats te vinden binnen de kaders van wet- en regelgeving in het algemeen en de kernwaarden in het bijzonder: onafhankelijkheid, partijdigheid, deskundigheid, integriteit en geheim­houding.

Wat is de grootste uitdaging voor de advocatuur?

Het ontbreken van technische kennis. Grotere kantoren beschikken vaak over een IT-afdeling, compliance officer en IT-advocaten die kunnen beoordelen of bepaalde tools veilig en in overeenstemming met toepasselijke wet- en regelgeving kunnen worden gebruikt. Voor kleine kantoren is dat lastiger. Als projectgroep willen we de advocatuur hierbij ondersteunen.

Welke kansen ziet u voor advocaten binnen dit thema?

Advocaten kunnen zich onderscheiden door inzicht in de (on)mogelijkheden en risico’s van AI. Het is belangrijk om goed te weten wat je waarvoor wel en niet kunt gebruiken en dit met cliënten te bespreken. De houding van cliënten tegenover AI is nog ambivalent. Sommige cliënten zijn huiverig omdat ze bang zijn dat hun data gebruikt kan worden om systemen te trainen, anderen verwachten juist AI-inzet om efficiënter te werken. Als je inzicht hebt in verantwoord gebruik kun je zorgen wegnemen en uitleggen waarom je AI selectief inzet.

Heeft u voor advocaten een concrete tip als het gaat om digitalisering en AI?

Je kunt een AI-tool alleen verantwoord gebruiken met de juiste kennis en vaardigheden. Zorg ervoor dat je inzicht verkrijgt in de werking van AI. Er zijn goede trainingen, speciaal voor de advocatuur. Je kunt ook eenvoudig beginnen met de gratis Nationale AI-cursus. AI-gebruik in de advocatuur is niet zonder risico’s. Je moet goed snappen hoe het werkt. AI is geen zoekmachine, maar een voorspelmachine. AI kan hallucineren. Wat je eruit haalt, is afhankelijk van wat je erin stopt: garbage in, is garbage out. Ben je je daar niet voldoende van bewust, dan is AI-gebruik riskant. Maar laat deze waarschuwing je niet afschrikken. Als je ermee aan de slag gaat, zul je merken dat AI het werk ook eenvoudiger en leuker kan maken.