juridisch even opfrissen

Sociale verzekering internationale werknemer is puzzelwerk

Het komt steeds meer voor dat werk­nemers, al dan niet tijdelijk, vanuit verschillende landen werken. Het is dan belangrijk te weten welk sociale­zeker­heids­recht van toepassing is, maar hoe zit dat ook alweer?

Vanuit de EU zijn regels opgesteld over de coördinatie van sociale zekerheid. Deze regels zijn hoofd­zakelijk vastgelegd in twee EU-verordeningen: Verordening (EG) nr. 883/​2004 (de basis­verordening) en Verordening (EG) nr. 987/​2009 (de toepassingsverordening). De verordeningen zijn van toepassing op onderdanen van een lidstaat en hun familieleden, maar ook op derdelanders die rechtmatig in de EU verblijven (zie ten aanzien van dat laatste Verordening (EU) nr. 1231/​2010).

Let op: deze verordeningen zijn alleen van toepassing als het werk­zaam­heden binnen de EER en Zwitserland betreft. Voor andere situaties moet worden gekeken of een specifiek verdrag van toepassing is, zoals het protocol betreffende de sociale zekerheid dat is gehecht aan het samen­werkings­akkoord tussen de EU en het VK. Bij een gebrek aan een toepasselijk bilateraal of multilateraal verdrag dat het toepasselijke sociale­zeker­heids­recht aanwijst, bent u aangewezen op de werkings­sferen van nationale bepalingen.

Hoofdregel en belang­rijkste uitzonderingen

Het uitgangspunt van de verordeningen is dat een werk­nemer in één EU-lidstaat sociaal verzekerd is. De hoofdregel is dat een werk­nemer is verzekerd in het land waar hij werkt (artikel 11 lid 3 sub a basisverordening). Op deze hoofdregel gelden twee belangrijke uitzonderingen.

Uitzondering 1: De detachering (artikel 12 basisverordening)

Als een werk­nemer normaal werkzaamheden verricht in een lidstaat voor een werk­gever die normaal gesproken actief is in diezelfde lidstaat, en deze werk­nemer tijdelijk wordt gedetacheerd naar een ander land dan waar hij gewoonlijk werkt, dan blijft de wetgeving van toepassing van de staat waar hij gewoonlijk werkt. Dit geldt alleen als de te verwachten duur van de werk­zaam­heden in het andere land niet meer dan 24 maanden bedraagt en de werk­nemer niet wordt gedetacheerd om een andere gedetacheerde persoon te vervangen.

Uitzondering 2: Werk in meerdere lidstaten (artikel 13 basis­verordening)

Als een werk­nemer in twee of meer lidstaten werkt, is het sociale­zeker­heids­recht van één van de volgende lidstaten van toepassing.

  1. Als de werk­nemer een substantieel deel van zijn werk­zaam­heden verricht in de lidstaat waarin hij woont, dan is het sociale­zeker­heids­recht van die lidstaat van toepassing.Als de werk­nemer 25% of meer van de tijd in het woonland werkt, is dat een indicatie dat sprake is van een substantieel deel (artikel 14 lid 8 toepassings­verordening).

Als de werk­nemer niet een substantieel deel van zijn werkzaamheden verricht daar waar hij woont, dan geldt het volgende.

  1. II.Als de werk­nemer één of meerdere werkgevers heeft die in dezelfde lidstaat hun zetel of domicilie hebben, dan is het sociale­zeker­heids­recht van die lidstaat van toepassing.
  2. III.Als de werk­nemer in dienst is van twee of meer werkgevers die hun zetel of domicilie hebben in verschillende lidstaten, die niet de lidstaat zijn waar de werk­nemer woont, dan is het sociale­zeker­heids­recht van toepassing van de lidstaat waar de werk­nemer woont.
  3. IV.Als de werk­nemer in dienst is van twee of meer werkgevers die hun zetel of domicilie hebben in twee verschillende lidstaten, waaronder de lidstaat waar de werk­nemer woont, dan is het sociale­zeker­heids­recht van toepassing van de lidstaat waar de werk­nemer niet woont.

Let op: om te spreken van werken in meerdere lidstaten, wordt marginaal werk niet meegenomen (artikel 14 lid 5 ter toepassingsverordening). Over het algemeen wordt aangenomen dat sprake is van marginaal werk als iemand minder dan 5% van zijn werkzaamheden in een bepaalde lidstaat verricht. Bij marginaal werk wordt terug­gevallen op het werklandbeginsel.

Mark Hofman is advocaat arbeids­recht bij Wybenga Advocaten in Rotterdam.