van de nova

Maak kennis met het weerbaar­heids­pakket van de NOvA

Bedreiging? Agressie? Intimidatie? Veel advocaten denken dat zoiets hen niet overkomt, dat ze zulke cliënten niet hebben of dat het hoort bij het beroep. Niet dus! De helft van de advocaten maakte de afgelopen twee jaar agressie en bedreiging mee. De NOvA heeft verschillende initiatieven om advocaten bewust te maken van de mogelijke risico’s. Een overzicht.

Weerbaarheidstraining

De NOvA organiseert gratis weerbaar­heids­trainingen voor advocaten, advocaat-stagiairs en advocaten met gedetineerde cliënten. Deze worden gegeven door straf­recht­advocaat Sanne Schuurman en Onno Pouw, voormalig teamleider Koninklijke Marechaussee. Deze praktische training biedt advocaten concrete handvatten om in hun dagelijkse praktijk om te gaan met agressie, bedreiging en onder­mijning. Door beter voorbereid te zijn op dergelijke situaties kun je de situatie beter overzien en de interactie ook beter ‘handelen’ en beïnvloeden. Door bewust om te gaan met de emoties van anderen en zelf rustig te blijven, kun je de regie behouden of terugkrijgen. Deelname aan een weerbaar­heids­training levert 5 PO-punten op.

Agenda:

Dinsdag 17 juni 2025 Strafrecht (voor advocaten met gedetineerde cliënten) Breukelen

Woensdag 9 juli 2025 Nieuwersluis

Donderdag 11 september 2025 Nieuwersluis

Donderdag 25 september 2025 Familierecht De Bilt Utrecht

Donderdag 9 oktober 2025 Nieuwersluis

Liever een training bij u op kantoor (in company)? Ook dat kan!

Wat moet ik doen als ik word bedreigd?

Wat moet ik doen als ik word bedreigd? Wat voor preventieve maat­regelen kan ik nemen? En wat kan de werkgever doen bij bedreiging? De antwoorden hierop vindt u in het stappenplan ‘Wat te doen bij bedreiging’. Klik op de link en sla hem op op uw telefoon of computer.

Noodknop

Via de nood­telefoon kan ook een noodknop worden aangevraagd. Met dit kleine apparaatje staat de advocaat met één druk op de knop in verbinding met een alarmcentrale. De centrale luistert mee, kent de (gps-)positie van de drager en kan zo nodig de politie inschakelen. Uit ervaringen bij journalisten blijkt dat de noodknop een groot gevoel van veilig­heid oplevert. Als de bedreiging zich op de privésituatie richt, kan de noodknop ook aan de partner van de bedreigde advocaat worden uitgereikt.

Team LawCare

Een advocaat kent veel stressfactoren. Hoe ga je om met cliënten, de tegenpartij, collega’s op kantoor, werk­nemers, of je patroon? Wat als je wordt tegengewerkt door een leidinggevende, een collega grens­over­schrijdend gedrag vertoont of een cliënt zegt zelfmoord te gaan plegen? Bij al deze vragen kunnen advocaten bellen met Team LawCare. Het team bestaat uit (oud-)advocaten met veel beroeps- en levenservaring die begrijpen hoe het er in de advocatuur aan toe gaat. Zij zijn getraind om onbevooroordeeld een vertrouwelijk gesprek aan te gaan. Naast hulpzoekende advocaten kunnen ook familieleden en kantoor­genoten van advocaten bij LawCare terecht.

Vertrouwens­advocaat

Advocaten die vrezen hun onafhankelijkheid te verliezen, omdat ze bijvoorbeeld te maken krijgen met ondermijnende criminaliteit, kunnen bellen met de NOvA Vertrouwens­advocaat. Dit is een ervaren vakgenoot die aan de hand van expertise, opleiding en ervaringen kan meedenken over mogelijke vervolgstappen en u praktische tips kan geven. Bovenal biedt de Vertrouwens­advocaat een luisterend oor. Het team van vertrouwensadvocaten bestaat uit vijf ervaren advocaten die kosteloos telefonisch of per e‑mail bereikbaar zijn. Zij variëren in rechts­gebied, achtergrond en geografische locatie. Een gesprek kan ook anoniem plaatsvinden.

Noodtelefoon

Advocaten die melding willen doen van een (be)dreiging of zich bedreigd voelen, kunnen contact opnemen met hun lokale deken of bellen naar de nood­telefoon van de NOvA. De nood­telefoon is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. De nood­telefoon wordt bemenst door getrainde mede­werkers van een gespecialiseerd bureau. Zij kunnen de advocaat direct van advies voorzien en eventueel – afhankelijk van de aard van de melding – doorverwijzen naar de juiste instantie(s). Een melding van een dreiging kan indien nodig doorgezet worden naar de NCTV. In dat geval wordt de betrokken advocaat vervolgens zo spoedig mogelijk teruggebeld door een NCTV-functionaris of een lokaal vertegen­woordiger vanuit het OM of de politie over de vervolgstappen.

Veiligheidsscan

De gratis NOvA-veilig­heids­scan brengt de mogelijke risico’s rond de werkplek en woon-werkverkeer in kaart. Daardoor weten advocaten waar de kwetsbaarheden zitten. In opdracht van de NOvA voert het bedrijf Kop Beveiliging deze scans uit. Zij zijn gespecialiseerd en gecertificeerd om het kantoor of woonhuis (in geval van kantoor aan huis) op een adres in Nederland te toetsen op fysieke kwetsbaarheden. Denk daarbij aan de entree en sleutelbeheer. Nadat de scan is uitgevoerd, adviseren de experts van Kop kosteloos over de eventuele noodzaak en de mogelijkheden om de veilig­heid van het kantoor en de mede­werkers te verhogen. De kosten die vervolgens met de veilig­heidsaanpassingen gepaard gaan, komen voor eigen rekening van de advocaat.

Meer informatie en inschrijven

Kijk op www.weerbare-advocaat.nl.