van de nova

veelgestelde vragen

Kan mijn kantoor restitutie krijgen van de financiële bijdrage aan de NOvA?

Top 3 van veelgestelde vragen van advocaten aan het Informatiepunt deze maand.

V: Ik ben advocaat-stagiair en kort geleden van kantoor (en patroon) gewisseld. Nu staat op zoekeenadvocaat.nl nog steeds mijn oude patroon vermeld. Hoe kan dat worden gewijzigd?

A: Dit kan via het formulier ‘Verzoek tot wijziging patroon’ dat u kunt downloaden op advocatenorde.nl (Praktijkuitoefening > Voor uw praktijk > Modellen/​handleidingen/​formulieren). Dit formulier stuurt u naar uw lokale orde, die de patroonswijziging doorvoert. De NOvA neemt dit over in BAR en daarmee automatisch in Zoek een advocaat. In Mijn Orde kunt u zelf uw kantoorwijziging doorgeven.

V: Ik gebruik de advocatenpas-app. Nu heb ik sinds kort een nieuwe telefoon. Het lukt me niet om de app over te zetten naar mijn nieuwe toestel.

A: Als u een nieuwe telefoon heeft, moet u de advocatenpas-app eerst opnieuw installeren en daarna activeren. Ga hiervoor naar het advocaten­pas­portaal, waarin u kunt aangeven dat u de app wilt verplaatsen naar een ander toestel. Klik op ‘ondersteuning’ en dan op ‘advocatenpas-app op een ander toestel’. U vult daarna uw BAR-nummer en geboortedatum in. Vervolgens kiest u voor ‘toestel reeds vervangen, maar nog in gebruik’. Hierna zal DigiCert+QuoVadis contact met u opnemen. Op dit moment zijn daar geen kosten aan verbonden.

V: Ik ben per 1 juni van kantoor gewisseld. Kan mijn oude kantoor restitutie krijgen van de financiële bijdrage aan de Nederlandse orde van advocaten?

A: Een advocaat die op 1 januari op het tableau staat is voor het volledige jaar de financiële bijdrage verschuldigd. Er vindt geen gedeeltelijke restitutie plaats. Zie ook de toelichting op artikel 2.26 Verordening op de advocatuur. De Nederlandse orde van advocaten heeft de vordering op de advocaat; dit staat los van afspraken met een werkgever over betaling van de financiële bijdrage.

Meer vragen?

Bekijk alle veelgestelde vragen op advocatenorde.nl/​faq. Staat uw vraag hier niet bij? Het Informatiepunt voor advocaten is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.30 uur op (070) 335 35 54 en via informatiepunt@advocatenorde.nl. Het Informatiepunt geeft voorlichting aan advocaten over de regelgeving voor de advocatuur en beantwoordt vragen van advocaten over het gebruik van online-applicaties van de NOvA.