van de nova dilemmapp

Pinnen voor cliënt of niet?

Pint u geld voor een vaste, dakloze cliënt die geen eigen bankrekening heeft?

HET DILEMMA

Ik ben straf­recht­advocaat. Een vaste, dakloze cliënt die recent onterecht vastzat, krijgt een schade­vergoeding. Het gaat om een bedrag van 2.650 euro. Het geld is door justitie op mijn derden­gelden­rekening gestort. Mijn cliënt beschikt niet over een bankrekening en vraagt of ik het geld kan pinnen en contant aan hem wil geven. Wat doe ik?

SLOTOPMERKING NOvA

Geef ik het bedrag van 2.650 euro dat op mijn derden­gelden­rekening is gestort contant aan de cliënt, die aangeeft niet over een bankrekening te beschikken? 16% van de respondenten vraagt de cliënt een bank­rekening­nummer op te geven van een familielid of kennis, 18% neemt het bedrag contant op zodat de cliënt het kan komen ophalen, 5% laat het bedrag voorlopig op de derden­gelden­rekening staan en 61% raadpleegt de lokale deken voor overleg.

De hoofdregel is dat een advocaat betalingen giraal verricht. Er kan sprake zijn van een uitzonderingsgeval. In dat geval moet de advocaat onderzoek doen naar onmogelijkheid om de betaling giraal te verrichten. Wellicht is er – bij het ontbreken van een bank­rekening – een mogelijkheid het bedrag aan een familielid of kennis over te maken.

Bij twijfel hierover kan overleg met de deken plaatsvinden. Bij twijfel of er een situatie is ontstaan waar de Wwft speelt (artikel 1a, vierde lid, onderdeel c, Wwft) kan contact worden opgenomen met het Kennis­centrum Wwft gevestigd bij de Haagse orde van advocaten.

Uitgangspunt bij het betalings­verkeer van de advocaat is dat geldbewegingen giraal plaatsvinden, ook bij betalingen verricht door een advocaat. Zie in dit verband artikel 6.27, eerste lid van de Verordening op de advocatuur (Voda). Bovendien bepaalt ook artikel 6.19 van de Voda dat derdengelden worden overgemaakt.

Test uw ethisch kompas!

Met de DilemmApp wil de NOvA discussie over dilemma’s binnen de advocatuur bevorderen en het bewustzijn vergroten. Iedere drie weken ontvangt u een nieuw dilemma in de app waarmee u een afweging maakt tussen tegenstrijdige belangen. Deelname aan de app is anoniem en niet herleidbaar tot personen of telefoon­nummers.

Na publicatie van het nieuwe dilemma plaatst de NOvA ook een slotopmerking bij het vorige dilemma, waarin de mogelijke overwegingen voor en tegen een bepaalde keuze voor u op een rijtje worden gezet. U kunt zelf ook dilemma’s indienen binnen de app of deze mailen naar communicatie@advocatenorde.nl.

Download de NOvA DilemmApp gratis in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Let op: selecteer de app met het blauwe logo en de witte pijlen. Als u voor de eerste keer de app opent, wordt u om een wachtwoord gevraagd. Vul hier in: Advocaat!