van de nova dilemmapp
Begrijpen wij elkaar?
Zet u een tolk in als u merkt dat een van uw cliënten u niet goed begrijpt?
HET DILEMMA
Ik ben een ervaren familierechtadvocaat. Ik krijg het verzoek van nieuwe cliënten om ze bij te staan in een gemeenschappelijk verzoek tot echtscheiding. De ene partner is Nederlands, de andere Albanees. Bij het eerste telefonisch contact zegt de Nederlandse partner dat zijn partner de Engelse taal goed machtig is. Bij het kennismakingsgesprek – dat ik in het Engels voer – vind ik het lastig om te beoordelen of de Albanese partner alles wel begrijpt. Vrijwel al mijn vragen worden door de Nederlandse partner beantwoord. De ander knikt vooral veel ja of nee. Onderling overleggen ze geregeld in het Albanees. Ze geven aan mijn uurtarief te kunnen betalen, maar de extra kosten voor een tolk of vertalingen van stukken niet te kunnen bekostigen. Ik twijfel of de Albanese cliënt wel begrijpt wat ik uitleg en vind een tolk eigenlijk wel noodzakelijk. Mijn praktijk kan deze zaak qua omzet goed gebruiken, want de omzet is de laatste tijd wat teruggelopen Wat doe ik?
SLOTOPMERKING NOvA
Wat doe je als je niet zeker weet of één van de cliënten je wel goed heeft begrepen? Een overgrote meerderheid (84%) geeft aan de zaak wel aan te nemen, maar uitsluitend onder de voorwaarde dat op kosten van de cliënten een tolk wordt ingeschakeld. Dat lijkt verstandig omdat het belangrijk is dat beide cliënten de inhoud van de zaak en de daarin gemaakte afwegingen begrijpen. Slechts een heel klein deel van de respondenten (3%) neemt de zaak niet aan. Eveneens een klein deel (5%) neemt de zaak wel aan, maar dan zonder voorwaarden. Uit de reacties volgt nog het advies bij twijfel de zaak neer te leggen en cliënten te adviseren ieder een eigen advocaat te nemen. Ook zijn er kantoren die voor dit soort gevallen standaard een professionele tolk inschakelen.
Met de DilemmApp wil de NOvA discussie over dilemma’s binnen de advocatuur bevorderen en het bewustzijn vergroten. Iedere drie weken ontvangt u een nieuw dilemma in de app waarmee u een afweging maakt tussen tegenstrijdige belangen. Deelname aan de app is anoniem en niet herleidbaar tot personen of telefoonnummers.
Na publicatie van het nieuwe dilemma plaatst de NOvA ook een slotopmerking bij het vorige dilemma, waarin de mogelijke overwegingen voor en tegen een bepaalde keuze voor u op een rijtje worden gezet. U kunt zelf ook dilemma’s indienen binnen de app of deze mailen naar communicatie@advocatenorde.nl.
Download de NOvA DilemmApp gratis in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Let op: selecteer de app met het blauwe logo en de witte pijlen. Als u voor de eerste keer de app opent, wordt u om een wachtwoord gevraagd. Vul hier in: Advocaat!
