van de nova dilemmapp

Handje contantje of toch maar niet?

Wat doet u als een cliënt zonder bankrekening de declaratie voor de eigen bijdrage contant wil betalen?

HET DILEMMA

Ik ben gespecialiseerd vreemdelingen­rechtadvocaat. Een cliënt die ik eerder dit jaar heb bijgestaan, wendt zich opnieuw tot mij. Vorige keer heeft hij mijn declaratie voor de eigen bijdrage contant betaald, omdat de cliënt niet beschikt over een bankrekening. Hij vraagt of dat nu weer kan (het totaal blijft onder de 5.000 euro). Ik verwacht in de nabije toekomst nog meer werkzaamheden voor hem te moeten verrichten. Wat doe ik?

SLOTOPMERKING NOvA

Wat doe je als een cliënt die niet over een bankrekening beschikt de declaratie voor de eigen bijdrage contant (voor een bedrag onder de 5.000 euro) wil b etalen? Ruim de helft van de respondenten (54%) zegt de deken te raadplegen voor overleg, 20% geeft aan dat de cliënt contant kan betalen, 22% vraagt of een familielid of kennis voortaan giraal voor hem kan betalen en 4% kiest voor een andere oplossing. Artikel 6.27 van de Voda schrijft voor dat betalingen aan advocaten giraal moeten plaatsvinden, behalve als er feiten en omstandig­heden zijn die een contante betaling rechtvaardigen. De advocaat moet onderzoeken of er sprake is van een uitzonderingsgeval. Bijvoorbeeld als het gaat om een rechtzoekende die zelf geen bank­rekening heeft. De advocaat moet onderzoek doen naar de (on)mogelijkheid van de cliënt om giraal te betalen. Alleen afgaan op de mededeling dat giraal betalen niet mogelijk is, mag niet. Bij twijfel kan overleg met de deken plaats­vinden. Dit (voorafgaande) overleg is verplicht als de advocaat in een zaak of in een periode van maximaal een jaar van dezelfde cliënt een of meer contante betalingen met een gezamenlijke waarde van 5.000 euro of meer zal krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat de regelgeving over contante betalingen door advocaten onduidelijk wordt gevonden. In dat kader is de NOvA een voorlichtings­campagne gestart.

Kijk op advocatenorde.nl/​betalingen.

Test uw ethisch kompas!

Met de DilemmApp wil de NOvA discussie over dilemma’s binnen de advocatuur bevorderen en het bewustzijn vergroten. Iedere drie weken ontvangt u een nieuw dilemma in de app waarmee u een afweging maakt tussen tegen­strijdige belangen. Deelname aan de app is anoniem en niet herleidbaar tot personen of telefoonnummers.

Na publicatie van het nieuwe dilemma plaatst de NOvA ook een slotopmerking bij het vorige dilemma, waarin de mogelijke overwegingen voor en tegen een bepaalde keuze voor u op een rijtje worden gezet. U kunt zelf ook dilemma’s indienen binnen de app of deze mailen naar communicatie@advocatenorde.nl.

Download de NOvA DilemmApp gratis in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Let op: selecteer de app met het blauwe logo en de witte pijlen. Als u voor de eerste keer de app opent, wordt u om een wachtwoord gevraagd. Vul hier in: Advocaat!