van de nova

NOvA continueert Vertrouwens­advocaat

‘Het is fijn als je telefonisch met iemand kunt sparren’

De NOvA heeft besloten van de Vertrouwens­advocaat een structurele voorziening voor advocaten te maken. Het afgelopen halfjaar is gebleken dat de Vertrouwens­advocaat in een behoefte voorziet. De bellende advocaten stelden serieuze problematiek rondom de dreigende aantasting van hun onafhankelijkheid aan de orde, mede als gevolg van ondermijning. De NOvA vindt het belangrijk deze voorziening aan te blijven bieden aan advocaten. Een van de vertrouwens­advocaten is:

Maarten Meulemeesters

Een Vertrouwens­advocaat, wat is dat eigenlijk?

‘Advocaten die vrezen hun onafhankelijkheid te verliezen, kunnen bellen met de Vertrouwens­advocaat. De Vertrouwens­advocaat is een ervaren vakgenoot die aan de hand van expertise, opleiding en ervaring kan meedenken over mogelijke vervolgstappen en praktische tips kan geven. Er zijn er vijf en we zijn allemaal verschillend qua specialisatie en geografische locatie. Met wie je contact opneemt, mag je zelf weten. Bellen kan ook anoniem.’

Waarom bent u Vertrouwens­advocaat geworden?

‘Het onderwerp ondermijning intrigeert mij. Inmiddels ben ik al vijftien jaar advocaat en kan ik mijn ervaring inzetten om collega’s van dienst te zijn.’

Hoe belangrijk is het dat er een Vertrouwens­advocaat is?

‘Heel belangrijk! Ik ben zelf ook weleens tegen iets aangelopen. Een cliënt stuurde mij een aantal jaren geleden vervelende brieven waarin hij van alles van mij eiste. Ik heb daar best even mee geworsteld. Want hoe ga je met zoiets om? Hoe fijn is het dat je als advocaat op zo’n moment gewoon de telefoon kunt pakken en met iemand kunt sparren! Dat heb ik toen wel echt gemist.’

Krijgen de Vertrouwensadvocaten veel telefoontjes?

‘De eerste vijf maanden hebben we vijftien telefoontjes gekregen. Dat vind ik al best veel. De bellers stelden serieuze problematiek rondom de dreigende aantasting van hun onafhankelijkheid aan de orde, mede als gevolg van ondermijning. Wij hebben de bellende advocaten goed kunnen ondersteunen en waar nodig kunnen doorverwijzen naar bijvoorbeeld de Wwft-helpdesk, het OM, psychosociale ondersteuning en de NOvA-noodtelefoon.’

In wat voor situaties kunnen advocaten de Vertrouwens­advocaat bellen?

‘Stel, een cliënt vraagt een groot geldbedrag in de kluis te bewaren. Of je krijgt van een cliënt 10.000 euro extra overgemaakt om even wat extra tijd aan “de zaak” te besteden. Een dergelijke situatie kan een advocaat in een heel lastig parket brengen. Met de Vertrouwens­advocaat kun je hierover sparren.’

Wat doet een Vertrouwens­advocaat met de verkregen informatie?

‘Niets. Alles wat met de Vertrouwens­advocaat wordt besproken, blijft vertrouwelijk. Wij opereren zelfstandig en onafhankelijk van de NOvA, lokale dekens en anderen. Wel overleggen we af en toe met elkaar. Ook voor ons is het fijn om af en toe met elkaar te kunnen sparren. We zijn de afgelopen maanden best een hecht team geworden.’

Meer informatie

Kijk op advocatenorde.nl/​vertrouwensadvocaat.