vak & mens praktijk
Vlogs als acquisitietool
Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.
Vlogs en andere video’s zijn een krachtige manier om potentiële cliënten aan te trekken en bestaande relaties te behouden door hen beeldend te informeren over jouw expertise. Een kantoorfilm is zeer waardevol, daarmee geef je een breder beeld. Kortere filmpjes van twee tot tien minuten waarin jij de hoofdrol speelt, hebben daarnaast een groot effect. Mensen doen immers zaken met mensen en wie zichzelf laat zien, blijft letterlijk in beeld bij relaties.

Waarom?
Vlogs zijn populair om verschillende redenen. Allereerst de persoonlijke connectie. Vlogs creëren verbinding omdat mensen van nature nieuwsgierig zijn naar anderen. Door hen een kijkje te geven in jouw dagelijkse praktijk laat je én jezelf zien én je bouwt aan het gevoel van vertrouwen dat jij de juiste advocaat bent. Daarnaast zijn ze geweldig voor authenticiteit. De beste vlogs hebben een informele insteek, waardoor een potentiële cliënt een authentieke kijk krijgt op jouw werk. Dat is veel waardevoller dan een gepolijst filmpje. Tot slot krijg je dankzij vlogs meer interactie met jouw netwerk. Filmpjes nodigen uit tot het geven van likes en reacties op social media.
Wat?
Soorten vlogs zijn er volop! Als advocaat kun je bijvoorbeeld aan deze varianten denken:
- Educatief. Maak vlogs waarin juridische concepten, vaak gestelde vragen of relevante juridische onderwerpen worden uitgelegd. Dit toont je expertise en biedt waarde aan – potentiële – cliënten die op zoek zijn naar informatie over hun juridische vragen.
- Casestudy’s. Deel casestudy’s van – geanonimiseerde – eerdere of veelvoorkomende zaken. Hiermee toon je ervaring en bekwaamheid.
- Interviews. Nodig andere juridisch experts, klanten of partners uit voor interviews in je vlogs. Dit biedt verschillende perspectieven over juridische kwesties.
- Vraag-en-antwoordsessies. Organiseer (live) vraag-en-antwoordsessies waar kijkers hun juridische vragen kunnen stellen en jij ze beantwoordt.
- Kijkje achter de schermen. Laat zien hoe je te werk gaat, hoe je cliënten ondersteunt en welke diensten je aanbiedt.
- Promotie. Als je als advocaat seminars, webinars of andere evenementen organiseert, gebruik dan vlogs om deze te promoten en potentiële deelnemers aan te trekken. En maak ook een compilatie achteraf.
- Portretvlog. Zet jezelf vol in de schijnwerpers, zodat iemand je alvast wat beter kan leren kennen. Zowel op de teampagina van de kantoorwebsite als in een offerte een interessant item om op te klikken.
- Extern. Soms word je gefilmd, bijvoorbeeld op een event of als je te gast bent in een podcast. Vraag of je die beelden voor eigen gebruik mag ontvangen.
Heb je de smaak van het vloggen te pakken? Overweeg dan om een vlogserie te maken. Bijvoorbeeld de juridische stappen bij het starten van een onderneming, wat er komt kijken bij een echtscheiding of over een nieuwe wet die van kracht wordt. Daarmee bind je kijkers voor langere tijd, want je maakt hen steeds weer nieuwsgierig naar het volgende onderwerp.
Hoe?
Een professional inhuren om te filmen is soms heel verstandig, denk aan de kantoorfilm. Ga je enthousiast aan het vloggen, dan is het vaak net zo makkelijk zelf kwalitatief hoogwaardige filmpjes te maken. Met een goede (telefoon)camera, aparte microfoon en editing-apps – zoals Quick, InShot of Magic Studio in Canva – ben je klaar om te starten. Twee tips om in de gaten te houden. 1) Voeg altijd ondertiteling toe, omdat veel mensen zonder geluid social media checken. 2) Optimaliseer vlogs voor zoekmachines door relevante zoekwoorden in de titels, beschrijvingen en tags.
Door steeds boeiende vlogs te maken, trek je makkelijker cliënten aan en bouw je met hen aan een vertrouwensrelatie, nog voordat ze contact met je opnemen voor juridische hulp. Hoe ga jij jezelf in de schijnwerpers zetten?