vak & mens praktijk

Klantgerichte kansen in 2024

Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Ook als het gaat om jezelf klantgericht en onderscheidend in de markt te zetten. Door de bestaande focus op cliënten aan te scherpen, nieuwe wegen te verkennen of maatschappelijke trends te omarmen binnen kantoor. Een aantal mogelijke kansen op een rij.

Daniëlle de Jonge

ESG

Environmental, Social and Governance. In alle markten worden klanten kritischer en bewuster als het gaat om duurzaamheidsinspanningen van leveranciers. Ook bij de keuze van een advocatenkantoor. De ESG-criteria kunnen een handige leidraad zijn om te bepalen welke doelen passen bij jouw doelgroep. Draag het met bescheidenheid en trots uit, zodat –⁠ potentiële ⁠– cliënten zien op welke wijze jouw kantoor actief bijdraagt. Of overweeg om als kantoor in te zetten op een B Corp certificering.

Nichemarkten

Met alle technologische ontwikkelingen is de vraag naar gespecialiseerde juridische diensten steeds groter. Denk aan vraagstukken over technologie, AI, blockchain of cryptocurrency. Sommige rechtsgebieden kunnen goed aansluiten bij het huidige aanbod van jouw kantoor, waardoor je cliënten meerwaarde biedt.

Digitalisering

Elk advocatenkantoor kan geavanceerde digitale tools inzetten om dienstverlening efficiënter en aantrekkelijker aan te bieden. Denk aan geautomatiseerde documentcreatie of het gebruik van kunstmatige intelligentie voor onderzoek of persoonlijke profilering waarover je in een eerder artikel over acquisitie kon lezen.

LegalTech

Voortbordurend daarop: samenwerking met legal-techbedrijven biedt de mogelijkheid om innovatieve technologie te integreren binnen kantoor. Bijvoorbeeld door legal analyses, chatbots die extra service verlenen aan cliënten of online platforms.

Samen

Met de globalisering van zakelijke activiteiten bij veel organisaties worden ook advocatenkantoren steeds vaker betrokken bij internationale zaken. Samen­werkings­verbanden met kantoren in andere landen of lidmaatschappen van overkoepelende juridische organisaties kunnen een strategische zet zijn om cliënten in brede zin te adviseren.

Ook samen: verbindingen met andere kantoren actief uitdragen, zodat cliënten zien hoe jouw netwerk hen kan helpen. Bijvoorbeeld een advocaat bouwrecht die frequent samenwerkt met advocaten omgevingsrecht, aanbestedingsrecht en huurrecht.

Personalisatie

Cliënten verwachten steeds meer gepersonaliseerde ervaringen. Individuele behoeftes begrijpen ligt aan de basis, waarbij zowel gesprekken met cliënten als data inzicht verschaffen. Gebruik data-analyse om inzicht te krijgen in patronen van interactie met cliënten of om potentiële problemen of behoeften van cliënten te voorspellen en proactief oplossingen aan te bieden.

Multichannel

Cliënten communiceren graag via verschillende kanalen. Denk aan sociale media, chat, client portals, e-mail en telefoon. Plus uiteraard de gesprekken die zij hebben met hun advocaat. Het succes van multichannel communicatie hangt af van een geïntegreerde en gecoördineerde aanpak. Waarbij je uiteraard uitgaat van de klantbehoefte en zorgt voor consistentie en kwaliteit over alle communicatiekanalen heen.

Content

Al vaker las je bij de acquisitietips over content om online aanwezigheid en zichtbaarheid te vergroten. Door het grote aanbod is het interessant om te bepalen met welke hoogwaardige content jij jezelf gaat profileren. Niet alleen de vorm –⁠ van blogs en podcasts tot webinars en events ⁠– ook de kennis die gedeeld wordt, geeft een sterk beeld van jouw expertise. Voorwaarde voor succes: ook in drukke tijden content blijven creëren, zorg dat de –⁠ potentiële ⁠– cliënt (en Google) het begrijpt voor goede vindbaarheid en wees niet bang dat je te veel weggeeft.

De exacte kansen van klantgerichtheid die voor jouw kantoor werken, variëren uiteraard afhankelijk van het rechtsgebied, de aard van de praktijk en de specifieke behoeften van cliënten. Het is hoe dan ook verstandig om je te blijven aanpassen aan veranderingen in de markt en te investeren in voortdurende educatie en technologische vooruitgang om relevant te blijven in het snel evoluerende juridische landschap.