vak & mens

de dealmaker

Onder frisse druk

Roman Tarlavski controleert tegenwoordig in de supermarkt hoe de presentatie van de frisdranken van Vrumona zich verhoudt tot de concurrentie. ‘Een van de leukste dingen van dit vak is dat je betrokken raakt bij sectoren waar je eerst niets van wist,’ zegt de CMS-advocaat die de aankoop van de frisdrankfabrikant begeleidde.

Eind september nam Heineken afscheid van zijn frisdrank­dochter Vrumona dat al sinds 1968 onderdeel van de bierbrouwer was. De 325 werknemers van Vrumona produceren in Bunnik eigen merken als Royal Club en Sourcy en verzorgen in licentie de productie en distributie van grote namen als Pepsi Cola en 7Up. De Deense bierbrouwer Royal Unibrew betaalt 300 miljoen euro voor Vrumona.

‘Vrumona was na al die jaren verknocht met Heineken, dus zo’n verkoop betekent voor de werknemers wel wat,’ zegt Tarlavski, partner en advocaat bij de Amsterdamse vestiging van het internationale kantoor CMS, die met een team van zo’n 25 medewerkers de koper adviseerde. ‘Het is dan zaak om het personeel gerust te stellen. Dat was in dit geval relatief makkelijk, omdat Unibrew fors gaat investeren in modernisering en uitbreiding van de fabriek in Bunnik en frisdranken wél als kernactiviteit ziet.’

Roman Tarlavski

Omdat Heineken en Unibrew, beide beursgenoteerd, beducht waren op het uitlekken van koersgevoelige informatie, stond er enige druk op het proces. ‘Het verloop bij een grotere overname is sowieso vrij hectisch vanwege de betrokkenheid van talloze partijen als banken, accountants en advocaten. Tegelijk moesten we haast maken om de koop­overeen­komst rond te krijgen. Op een zekere donderdag belde Unibrew met de mededeling dat de zaak voor maandag beklonken moest zijn. Het grootste deel van dat weekend hebben we met alle teams doorgebracht op het kantoor van De Brauw, de adviseur van Heineken, om de overeenkomst af te ronden.’

Het hielp daarbij dat Heineken en Unibrew oude bekenden zijn en ook in de toekomst met elkaar verder moeten. ‘Heineken verkocht eerder een Finse dochter aan Unibrew en Unibrew is de distributeur van Heineken in de Nordics. Waar je soms in ruzieachtige sferen terecht kunt komen, hadden beide partijen hier een relatie goed te houden en niet de intentie om op alle punten het onderste uit de kan te halen.’

Inmiddels mag Tarlavski zich een beetje frisdrankspecialist noemen. ‘Een van de leukste dingen van dit vak is dat je betrokken raakt bij sectoren waar je eerst niets van wist,’ zegt hij. ‘Bij de onderhandelingen stond de kamer vol met alle frisdranken van Vrumona. Als ik nu door een winkel loop, kijk ik naar hoe andere merken hun producten presenteren. En als ik in de supermarkt de grote uitstalling zie van producten van concurrent Coca-Cola, de bekende “red wall”, denk ik nog steeds: “Daar moeten we eens wat aan doen.”’