vak & mens praktijk

Klantgericht met AI

Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.

De razendsnelle technologische ontwikkelingen bieden ook de advocaat talloze voordelen. Ze helpen je om efficiënter te werken, een originele vorm te geven aan jouw uitingen en je te onderscheiden van vakgenoten. Grijp vooral de kans om artificial intelligence in te zetten voor acquisitie en relatiebeheer. Zo hou je meer tijd over voor het –⁠ complexe ⁠– juridische werk, je bent in staat om meer cliënten te helpen doordat je minder tijd besteedt aan basiswerkzaamheden én je houdt meteen ruimte over voor het geven van persoonlijke aandacht aan cliënten. Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Inhoud omvormen

Je geeft presentaties op seminars of tijdens webinars en voor je het weet ben je uren bezig met het ontwikkelen van presentaties en andere materialen. Tijd die je daar niet in wilt of kunt steken, want er is genoeg inhoudelijk werk te doen, nietwaar? Dus schakel je tools in die op basis van jouw inhoudelijke opzet slides maken voor de presentatie, zoals presentations.ai. Het resultaat is afgestemd op de tijd van jouw verhaal, inclusief bijpassend beeldmateriaal.

Daniëlle de Jonge

Wil je aanwezigen van een bijeenkomst iets nasturen of juist degenen die er niet waren een overzicht van de hoogtepunten geven? Laat de presentatie samenvatten (summarizer.org). Of maak er binnen een paar klikken een pakkend filmpje van (wave.video). Seminar of webinar opgenomen? Ook dat kun je laten comprimeren tot een kort filmpje, laten ondertitelen of juist om laten vormen tot een transcriptie voor degenen die het willen lezen.

Informatie vereenvoudigen

Juridische procedures en informatie zijn niet voor iedere cliënt even eenvoudig te begrijpen. Natuurlijk geef je in gesprekken uitleg. Daarnaast wil je ook op de website, in e‑mails en algemene documenten complete én begrijpelijke informatie geven. Schrijftools –⁠ zoals ChatGPT ⁠– helpen je daarbij. Met een simpele instructie schrijft het programma een prima basistekst. Het is wel zaak die tekst te controleren op juistheid! Je kunt dit soort tools zaakspecifiek inzetten. Veelvuldiger kun je het gebruiken voor algemene informatie zoals de werkwijze van kantoor, informatiepagina’s over rechtsgebieden en dergelijke.

Taalmodellen worden inmiddels vaak ingezet voor documenten die vrij standaard zijn. Zo’n model maakt een sjabloon voor bijvoorbeeld brieven, overeenkomsten, uitnodigingen. Per cliënt voeg je relevante inhoud toe. Scheelt veel tijd en je helpt de cliënt kosten besparen.

Content creëren

Zichtbaarheid is cruciaal bij acquisitie en relatiebeheer en het creëren van content schiet er in de waan van de dag nogal eens bij in. Je kunt ervoor kiezen om de basisopzet te laten maken door een schrijftool, waarna jij tips en voorbeelden toevoegt. Dan heb je een basis om op tal van manieren te gebruiken. Laat de tekst opknippen tot vijf korte social media posts(paraphaser.io) waarvan je er elke twee maanden eentje inplant op LinkedIn. Maak aansprekend beeldmateriaal of andere visuals die aansluiten bij de inhoud (midjourney.com, dall-e) zodat je ook op die manier aandacht trekt. Maak er een filmpje van (synthesia.io). Voeg aan beeldmateriaal geluiden of muziek toe (soundraw.ai). Of maak van je tekst een podcast (veed.io).

In dit artikel staan een aantal ai-tools genoemd. Ga je aan de slag, check dan online wat de meest gebruikte tools op dat moment zijn. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en de kwaliteit wordt steeds beter. Wat je ook kiest, de mogelijkheden voor klant­gericht­heid zijn eindeloos om in te zetten. Alle reden om dat te omarmen.