cijfers
40
Veertig punten krijgt een advocaat voor het indienen van een zienswijze en het daaropvolgende bezwaar bij de aanvraag om vergoeding voor aardbevingsschade in Groningen. Voor het vervolgtraject in de procedure worden ook telkens veertig toevoegingspunten uitgekeerd, staat in de conceptsubsidieregeling van de Raad voor Rechtsbijstand.
citaat
‘De maatschappij is verhard, de criminaliteit is verhard. Daar moeten advocaten zich zeer bewust van zijn.’
Jeroen Soeteman van de algemene raad eind mei tegen de NOS. Hij zegt dat advocaten enkele honderden keren per jaar melding maken van bedreiging en intimidatie.
tuchtcast
Luister naar de derde aflevering van de podcast Passend en geboden.

In een halfuur praten advocaten Tjitske Cieremans en Robert Sanders u bij over recente uitspraken in tuchtzaken. Passend en geboden is te vinden in Apple Podcast, op Spotify en via de website van het Advocatenblad.
column
Nationale kampioenen
Er woedt een existentiële strijd tussen De Brauw, Kennedy Van der Laan, AKD, Nauta en Houthoff. De vraag is of ze de komende drie jaar overleven. Waarschijnlijk niet.
Kent u kantoren als Shearman & Sterling? O’Melveny & Myers? Niet? Dat kan kloppen want vrijwel niemand kent de grootste, veelal Amerikaanse, advocatenkantoren ter wereld. Deze grote kantoren zijn verwikkeld in een consolidatieslag. Ze kijken daarbij hongerig naar Europese kantoren. Een van de redenen is dat het lastig blijkt om een succesvolle fusie tussen Britse en Amerikaanse advocatenkantoren tot stand te brengen. Het enige succesverhaal tot op heden is Eversheds Sutherland. Het Britse kantoor Allan & Overy gaat nu een poging ondernemen met het Amerikaanse Shearman & Sterling.
Wat is anders aan deze consolidatiegolf dan die van circa tien jaar geleden? En waarom leidt ze tot een existentiële strijd voor de Nederlandse corporate advocatenkantoren?
Er zijn meerdere redenen. Allereerst bewegen grote multinationals in een richting waarbij ze van twee, liefst één advocatenkantoor willen gebruikmaken. De dienstverlening van het advocatenkantoor tendeert richting kennis- en businesspartner, waarbij het kantoor in alle jurisdicties moet kunnen opereren. Middelgrote, nationale kantoren proberen via internationale samenwerkingsverbanden dezelfde dienstverlening aan te bieden, maar dat voldoet niet langer voor multinationals.
Een tweede gamechanger is de opkomst van artificiële intelligentie (AI). We zien dat toepassingen van bijvoorbeeld ChatGPT binnen de juridische dienstverlening kostenreductie teweegbrengt. Stel, een multinational wil een maandelijkse scan over bepaalde (verwachte) wetgeving in dertig jurisdicties. Mooi werk voor de stagiairs en een relatief hoge rekening voor de cliënt. ChatGPT levert nu al dergelijke informatie in een fractie van de tijd (en kosten) aan. En we staan pas aan het begin van de mogelijkheden van AI.
Grote internationale advocatenkantoren hebben de financiële slagkracht om te investeren in AI-toepassingen en te voldoen aan de behoefte van multinationale cliënten. Kleinere nationale kantoren zoals De Brauw, Kennedy Van der Laan, AKD, Nauta en Houthoff hebben deze financiële mogelijkheden minder. De ‘nationale kampioenen’ op de Zuidas zullen daardoor onvermijdelijk de grote multinationale accounts gaan verliezen.
In de consolidatieslag stoten grote internationale kanten hun kleinere cliënten af om voornamelijk financiële redenen. Tarieven staan onder druk en het verdienmodel is veel meer gericht op het bedienen van multinationals als preferred supplier. Onze nationale kampioenen kunnen ofwel aansluiting zoeken bij een groot Brits en/of Amerikaans kantoor of genoegen nemen met het MKB Plus in Nederland.