van de nova dilemmapp

Helpende hand?

Zou u uw nieuwe cliënt verder helpen naar de juiste andere instanties die hij nodig heeft, ondanks uw tijdgebrek vanwege andere werkzaamheden?

HET DILEMMA

Ik ben advocaat op een klein kantoor, gespecialiseerd in sociaalzekerheidsrecht. Via het Juridisch Loket krijg ik een cliënt doorgestuurd die vertelt dat hij chronisch ziek is. Ik help hem met wat juridische zaken. Cliënt laat merken dat hij meer hulp nodig heeft. Hij heeft moeite met de belastingaangifte die hij binnenkort moet doen en een testament heeft hij ook nog niet. Ik verwacht dat dit voor problemen gaat zorgen en vind het lastig om hem aan zijn lot over te laten, maar eigenlijk heb ik hier geen tijd voor vanwege de voorbereiding van een kort geding morgen. Wat doe ik?

Slotopmerking NOvA

Je ziet en hoort dat je cliënt meer hulp nodig heeft dan jij hem op jouw vakgebied kunt bieden, maar hebt eigenlijk geen tijd om die helpende hand te bieden. Wordt dat van je verwacht? Wat doe je in zo’n geval? Driekwart van de respondenten geeft aan zijn cliënt als tip mee hulp te zoeken bij een belastingadviseur en notaris. Iemand kan al erg geholpen worden als de juiste richting wordt aangegeven. 22% doet meer moeite en kiest ervoor om zijn cliënt direct op weg te helpen en de juiste personen voor hem in te schakelen. Mensen met beperkte zelfredzaamheid zijn erbij gebaat dat zij worden doorverwezen naar de juiste instantie, omdat die groep mensen vaak niet weten wie ze nodig hebben en de drempel hoog wordt ervaren om die stap te nemen. Uit de reacties blijkt dat men er ook voor kiest opnieuw een afspraak met cliënt te maken om zijn andere problemen te bespreken. Ook dat is een mooie oplossing om iemand verder te helpen. Mensen met beperkte zelfredzaamheid zijn erbij gebaat dat beroepsorganisaties goed met elkaar samenwerken. In de praktijk kan dit beter. Om te kijken hoe de dienstverlening beter kan aansluiten op de behoeften van rechtzoekenden, heeft in december een seminar plaatsgevonden van verschillende beroepsorganisaties.

Test uw ethisch kompas!

Met de DilemmApp wil de NOvA discussie over dilemma’s binnen de advocatuur bevorderen en het bewustzijn vergroten. Iedere twee weken ontvangt u een nieuw dilemma in de app waarmee u een afweging maakt tussen tegenstrijdige belangen. Deelname aan de app is anoniem en niet herleidbaar tot personen/telefoonnummers.

Na publicatie van het nieuwe dilemma plaatst de NOvA ook een slotopmerking bij het vorige dilemma, waarin de mogelijke overwegingen voor en tegen een bepaalde keuze voor u op een rijtje worden gezet. U kunt zelf ook dilemma’s indienen binnen de app of deze mailen naar communicatie@advocatenorde.nl.

Download de NOvA DilemmApp gratis in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Let op: selecteer de app met het blauwe logo en de witte pijlen. Als u voor de eerste keer de app opent, wordt u om een wachtwoord gevraagd. Vul hier in: Advocaat!