vak & mens praktijk
Elke dag een Pomodorootje
Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge noemt vijf handige tools die je helpen je cliënten in ere te houden.
Klantgerichtheid verdient topprioriteit. Toch schiet het er in de waan van de dag nog weleens bij in om cliënten echte aandacht te geven. Hoe heerlijk is het als je in weinig tijd toch veel kunt doen aan relatiebeheer bij – potentiële – cliënten? Deze vijf tools helpen je tijd besparen én klantgerichtheid hoog op je prioriteitenlijst te laten staan.
Google Alerts
Ideaal voor wie zakelijke cliënten heeft. Je stelt alerts in op de bedrijfsnamen en zodra er op internet iets over hen verschijnt, ontvang jij een melding. Je hoeft niet actief op zoek naar informatie, het komt vanzelf jouw kant op. Bijvoorbeeld als ze in het nieuws zijn, ze een nieuw project binnenhalen of een jubilaris hebben, een artikel publiceren en meer.
Zo’n 80% is nice to know, juist de overige pareltjes geven je een uitgelezen kans om contact op te nemen of aan het bericht te refereren in een gesprek. Tip: ook slim om de naam van jouw kantoor en je eigen naam als alert in te stellen, wie weet wat je tegenkomt!

Braintoss
Voor alle briljante ideeën, korte reminders of actiepunten die je te binnen schieten als je onderweg bent of anderszins niet in de gelegenheid bent om er meteen iets mee te doen. Met deze (betaalde) app stuur je ze direct naar je inbox, zodat je ze op een later moment op je takenlijst zet. Dat kan zowel voor spraakberichten, getypte berichten als foto’s die je maakt. Vanaf nu geen losse blaadjes, post-its of in een hoek van het notitieblok gekrabbelde aantekeningen meer, maar alles heel overzichtelijk op een rij.
Feedly
Volg je graag interessante websites voor informatie over jouw doelgroep, vakgebied en andere content? En wil je voorkomen dat de nieuwsbrieven waar je je voor ingeschreven hebt ongelezen in de digitale prullenbak terechtgekomen? Het gratis Feedly helpt. Je voert in welke websites je wilt volgen en nieuwe publicaties verschijnen in de feed – tijdlijn dus. Alles in één overzicht bij elkaar waar je snel doorheen scrolt en leest of bewaart wat voor jou relevant is. Zo heb je meteen artikelen bij de hand om binnen je netwerk of via LinkedIn te delen.
Trello
Een tool voor structuur in het commerciële proces. Door de visuele weergave zie je bijna letterlijk in één oogopslag hoe het ervoor staat. Je werkt namelijk met kolommen per stap in het proces. Bijvoorbeeld voor: prospects – kennismakingsafspraak – offerte – lopende zaak – relatiebeheer. In elke kolom maak je een kaart per cliëntnaam aan, waar je eventueel specifieke aantekeningen in zet en bijlagen of checklists aan toevoegt. Heb je een kennismaking gepland met een prospect? De kaart schuift eenvoudig een kolom door. Wordt het een zaak? Weer een kolom verder. Enzovoort. Vanzelfsprekend vervangt deze tool niet het CRM, wel is het een makkelijke manier om snel te zien waar actie nodig is en waar je alles op orde hebt. Voor grotere teams is de vergelijkbare tool Asana een goed alternatief.
Pomodoro
Maar… dat is toch een timemanagementtool?! Klopt. De Pomodorotechniek is een aantal decennia geleden ontwikkeld door Francesco Cirillo en wordt door ontzettend veel mensen gebruikt. Het idee: je stelt een timer – de pomodoro komt oorspronkelijk van de kookwekker in de vorm van een tomaat – in op 25 minuten en in die tijd werk je heel gefocust aan één taak. Relatiebeheer bijvoorbeeld. De grap is dat je steeds efficiënter met die tijd omgaat, waardoor je steeds meer klantgerichtheidsacties afvinkt. Dus vanaf nu: elke dag een Pomodorootje klantgerichtheid om jouw cliënten extra aandacht te geven.