van de nova dilemmapp

Zakelijke relatie

Zou u zonder een afgerond cliëntonderzoek toch de dienstverlening aan uw cliënt voortzetten, omdat het om een spoedopdracht gaat?

HET DILEMMA

Ik ben advocaat met een algemene praktijk. Tijdens een eerste afspraak op kantoor vraagt cliënt, een horecaondernemer, of ik voor hem een koopovereenkomst kan opstellen voor de aankoop van een snackbar. Het heeft enorme spoed, er zijn meer gegadigden voor de snackbar. Dezelfde dag maak ik de conceptovereenkomst. Vanwege de spoed kan ik het Wwft-cliëntonderzoek niet afronden, omdat cliënt geen identiteitsbewijs bij zich heeft. De volgende ochtend bespreken we op mijn kantoor de conceptovereenkomst. Ik vraag cliënt nogmaals naar zijn identiteitsbewijs, dat hij wederom niet kan tonen omdat hij dat onlangs verloren is. Daarnaast vraagt cliënt of hij € 15.000 in contanten kan storten op mijn derdengeldenrekening, met het verzoek dit rechtstreeks te betalen aan de verkoper als tekengeld. Het restantbedrag voor de aankoop loopt via de notaris. Wat doe ik?

Slotopmerking NOvA

Wat doe je als je het Wwft-cliëntonderzoek niet kunt afronden en je cliënt je vraagt contant geld te mogen storten op je derdengeldenrekening? 68% kiest ervoor om de dienstverlening te stoppen, de zakelijke relatie te beëindigen en een melding te doen bij de FIU. 6% zet de dienstverlening voort. De overige 24% geeft onder ‘Reacties’ bijna unaniem aan te kiezen voor het stoppen of opschorten van de dienstverlening, maar geen melding bij de FIU te doen.

Het cliëntonderzoek dient in beginsel te zijn afgerond voordat de zakelijke relatie wordt aangegaan ( artikel 4 lid 1 Wwft). Het is mogelijk de identiteit iets later te verifiëren, op voorwaarde dat dit noodzakelijk is voor de dienstverlening en er weinig risico op witwassen bestaat (artikel 4 lid 3 Wwft). Wanneer het cliëntonderzoek niet kan worden afgerond, zoals hier het geval is, schrijft artikel 5 lid 3 Wwft voor dat de advocaat de zakelijke relatie beëindigt. Of ook een melding bij de FIU (artikel 16 lid 1 Wwft) gedaan moet worden, hangt af van bepaalde indicatoren. De zogenoemde objectieve indicator voor het doen van een melding bij de FIU is een transactie voor een bedrag van €10.000 of meer, betaald aan of door tussenkomst van de advocaat in contanten. In dit dilemma vraagt de cliënt de advocaat om €15.000 contant in ontvangst te nemen, hier dient dus een melding te worden gedaan.

Test uw ethisch kompas!

Met de DilemmApp wil de NOvA discussie over dilemma’s binnen de advocatuur bevorderen en het bewustzijn vergroten. Iedere twee weken ontvangt u een nieuw dilemma in de app waarmee u een afweging maakt tussen tegenstrijdige belangen. Deelname aan de app is anoniem en niet herleidbaar tot personen/telefoonnummers.

Na publicatie van het nieuwe dilemma plaatst de NOvA ook een slotopmerking bij het vorige dilemma, waarin de mogelijke overwegingen voor en tegen een bepaalde keuze voor u op een rijtje worden gezet. U kunt zelf ook dilemma’s indienen binnen de app of deze mailen naar communicatie@advocatenorde.nl.

Download de NOvA DilemmApp gratis in de App Store (iOS) of Google Play Store (Android). Let op: selecteer de app met het blauwe logo en de witte pijlen. Als u voor de eerste keer de app opent, wordt u om een wachtwoord gevraagd. Vul hier in: Advocaat!