van de nova

veelgestelde vragen

Mijn advocatenpas is gestolen. Hoe krijg ik zo snel mogelijk weer een nieuwe pas?

Top 3 van veelgestelde vragen van advocaten aan het Informatiepunt deze maand.

V: Mijn advocatenpas is gestolen. Hoe moet ik dat melden en hoe krijg ik zo snel mogelijk weer een nieuwe pas?

A: Op portal.advocatenpas.nl kiest u voor ‘ondersteuning’ en ‘pas verloren of gestolen’. U wordt dan gevraagd om uw BAR-nummer en geboortedatum. Nadat u per e-mail uw melding heeft bevestigd, wordt uw pas geblokkeerd. U ontvangt daarna een brief met een toegangscode. Met deze toegangscode kunt u in de advocatenpasportal kiezen voor ‘start aanvraag met toegangscode’ om een nieuwe advocatenpas (en/of advocatenpas-app) aan te vragen. Deze kunt u dan binnen circa twee weken verwachten.

V: Ik werk als advocaat en wil een halfjaar gaan reizen (sabbatical). Moet ik over die periode PO-punten halen?

A: Ja, zolang u als advocaat op het tableau staat, moet u aan alle verplichtingen uit de regelgeving voldoen, zoals het behalen van PO-punten.

V: Ik heb me aangemeld voor de basistest van de Beroepsopleiding Advocaten. Mag ik bij de toets een wetboek meenemen waarin aantekeningen en/of verwijzingen staan?

A: Ja, het is toegestaan om in een wetboek tekst te onderstrepen, markeringen te maken, tabs aan te brengen of verwijzingen naar andere wetsartikelen te hebben. U mag alleen nergens tekst toevoegen.

Meer vragen?

Bekijk alle veelgestelde vragen op advocatenorde.nl/faqs. Staat uw vraag hier niet bij? Het Informatiepunt voor advocaten is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.30 uur op (070) 335 35 54 en via informatiepunt@advocatenorde.nl. Het Informatiepunt geeft voorlichting aan advocaten over de regelgeving voor de advocatuur en beantwoordt vragen van advocaten over het gebruik van online applicaties van de NOvA.


benoemingen

Adviescommissie bestuurs­recht

Benoemd als lid per 9 januari 2023:

  • mr. J.E. (Joyce) van der Holst
  • mr. A.M. (Anke) van de Laar