van de nova
veelgestelde vragen
Mijn advocatenpas is gestolen. Hoe krijg ik zo snel mogelijk weer een nieuwe pas?
Top 3 van veelgestelde vragen van advocaten aan het Informatiepunt deze maand.
V: Mijn advocatenpas is gestolen. Hoe moet ik dat melden en hoe krijg ik zo snel mogelijk weer een nieuwe pas?
A: Op portal.advocatenpas.nl kiest u voor ‘ondersteuning’ en ‘pas verloren of gestolen’. U wordt dan gevraagd om uw BAR-nummer en geboortedatum. Nadat u per e-mail uw melding heeft bevestigd, wordt uw pas geblokkeerd. U ontvangt daarna een brief met een toegangscode. Met deze toegangscode kunt u in de advocatenpasportal kiezen voor ‘start aanvraag met toegangscode’ om een nieuwe advocatenpas (en/of advocatenpas-app) aan te vragen. Deze kunt u dan binnen circa twee weken verwachten.
V: Ik werk als advocaat en wil een halfjaar gaan reizen (sabbatical). Moet ik over die periode PO-punten halen?
A: Ja, zolang u als advocaat op het tableau staat, moet u aan alle verplichtingen uit de regelgeving voldoen, zoals het behalen van PO-punten.
V: Ik heb me aangemeld voor de basistest van de Beroepsopleiding Advocaten. Mag ik bij de toets een wetboek meenemen waarin aantekeningen en/of verwijzingen staan?
A: Ja, het is toegestaan om in een wetboek tekst te onderstrepen, markeringen te maken, tabs aan te brengen of verwijzingen naar andere wetsartikelen te hebben. U mag alleen nergens tekst toevoegen.
Bekijk alle veelgestelde vragen op advocatenorde.nl/faqs. Staat uw vraag hier niet bij? Het Informatiepunt voor advocaten is op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.30 uur op (070) 335 35 54 en via informatiepunt@advocatenorde.nl. Het Informatiepunt geeft voorlichting aan advocaten over de regelgeving voor de advocatuur en beantwoordt vragen van advocaten over het gebruik van online applicaties van de NOvA.
benoemingen
Adviescommissie bestuursrecht
Benoemd als lid per 9 januari 2023:
- mr. J.E. (Joyce) van der Holst
- mr. A.M. (Anke) van de Laar