vak & mens

de dealmaker

Prioriteiten stellen

Op de valreep van 2022 verkocht Aegon NV zijn Nederlandse divisie aan verzekeraar ASR. Arne Grimme stond namens De Brauw de verkoper bij. ‘Een goede dealmaker weet wat topprioriteit is en wat kan worden weggegeven.’

Arne Grimme

Aan zijn lange lijst van deals kan Arne Grimme (53) sinds eind oktober de verkoop toevoegen van Aegon Nederland voor 4,9 miljard euro. Koper ASR ziet zijn balans meer dan verdubbelen richting de 200 miljard euro. Onder leiding van Grimme traden 35 specialisten van De Brauw Blackstone Westbroek voor Aegon op. NautaDutilh stond de verkoper bij en Stibbe adviseerde Vereniging Aegon, grootaandeelhouder van Aegon NV.

‘De inzet van zo’n breed team was noodzakelijk, maar niet uitzonderlijk,’ zegt Grimme. ‘Het is uiterst complex om de enorme balansen van twee verzekeraars samen te voegen. Daar komt veel expertise bij kijken, zoals op het vlak van toezicht, fiscaliteit, arbeidsrecht en mededinging. De transactie is een grote stap voor beide partijen en wellicht de laatste grote binnenlandse consolidatieslag in verzekeringsland.’

In de bijna 25 jaar dat Grimme aan De Brauw verbonden is, was hij onder meer betrokken bij de afsplitsing van de lichtdivisie en de verkoop van de divisie huishoudelijke apparaten door Philips, de fusie tussen NXP en Freescale in 2015 en later bij de verkoop van NXP aan Qualcomm voor 47 miljard dollar, al werd die deal teruggedraaid. Als adviseur van AkzoNobel wisten Grimme en zijn collega Harm-Jan de Kluiver in 2017 met succes ‘overvaller’ PPG buiten de deur te houden.

Grimme is beslist bij het beschrijven wat een succesvolle dealmaker kenmerkt. ‘Bij grote transacties spelen vaak honderden issues. Een goede dealmaker is analytisch sterk in het onderscheiden wat topprioriteit is, en wat minder belangrijk is en zelfs weggegeven kan worden.’ Daarbij ziet Grimme zichzelf als ‘helper’ van zijn client. ‘Je moet je vak en je persoon niet groter maker dan ze zijn. Een deal is in eerste instantie een mijlpaal van de client, waarin je als dealteam begeleidt en faciliteert.’ Een top-dealmaker kan volgens Grimme ‘goed luisteren, geeft ruimte en is in staat om over zijn eigen schaduw heen te springen. Een goede deal doet van beide kanten een beetje pijn, maar moet altijd fair zijn’.

De Brauw is nauw betrokken bij de VEUO, belangenbehartiger van beursfondsen. ‘Het is een feit dat wij alleen de belangen van beursvennootschappen dienen en niet optreden voor activistische aandeelhouders. Maar wij nemen als kantoor niet het standpunt in om zonder meer de BV Nederland te beschermen’, zegt Grimme, ‘en als AkzoNobel die overname destijds wel had gewild, dan was dat ook prima geweest. De strategische rationale moet leidend zijn. De Brauw is een onafhankelijk, leidend kantoor en daarmee de logische partner voor Nederlandse multinationals. We adviseren zeventig procent van de AEX-fondsen.’