vak & mens praktijk

Benut de kracht van LinkedIn

Succesvol acquireren en relaties beheren? Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.

LinkedIn levert een schat aan mogelijkheden en soms laat je – onbewust – mooie kansen liggen. Sommige advocaten hebben een profiel, versturen en accepteren uitnodigingen en dat was het. Zonde. LinkedIn is een van de meest gebruikte sociale media in het zakenleven en daar valt veel uit te halen. De drie aandachtspunten in dit artikel helpen jou om de kracht van LinkedIn (nog) beter te benutten.

Pakkende headline

Aantrekkingskracht op LinkedIn begint met een sterk profiel. Een belangrijke eyecatcher is de headline, de zin onder je naam. Vaak staat daar ‘Advocaat bij kantoor XYZ’. Prima informatie, maar het mag aansprekender met een headline die iets over jou zegt. Wat praktijkvoorbeelden:

  • Advocaat bouwrecht | partner | juridische ontzorger gehele bouwproces | Magna Charta advocaat v/h jaar
  • Advocaat arbeidsrecht – voor vragen over werknemers, arbeidsvoorwaarden, ziekte en re-integratie
  • Advocaat en partner | procesadvocaat | commercial litigation | distributie, franchise & agentuur

Als je goed vindbaar wilt zijn, maakt dan het blok ‘Info’ aansprekend met woorden waarvan je weet dat cliënten daar op zoeken. Een goede verdeling van de tekst: 1e alinea over het kantoor, 2e alinea over waar jij je mee bezighoudt, 3e alinea over wat jouw aanpak.

Bedenk: als je een afspraak met iemand hebt, kijkt diegene vaak vooraf even op jouw LinkedIn-profiel. Een aantrekkelijke eerste indruk is ook daarom wel zo fijn.

4-1-1-regel

Sommige mensen gebruiken LinkedIn voor schaamteloze zelfpromotie. Niet doen. Nu is er niks mis met af en toe een meer commercieel getinte post, zolang je LinkedIn maar niet ziet als reclamefolder. De Amerikaanse marketingauteur Joe Pulizzi hanteert de 4-1-1-regel:

  • vier inhoudelijke berichten zoals artikelen, podcasts, vlogs en andere content waar jouw volgers iets van kunnen leren;
  • één zakelijk-persoonlijk bericht zoals een vakcursus die je volgt of de verhuizing naar een nieuw kantoor;
  • één promotioneel zoals een download van een e-book in ruil voor contactgegevens of een dienst in de schijnwerpers.

Om op jouw profiel de interesse van (potentiële) cliënten te trekken, voeg je in het blok ‘Uitgelicht’ beeldmateriaal toe. Een bedrijfsfilm, pdf van een publicatie, folder: alles wat van waarde is om bekeken te worden. Deze items blijven zichtbaar en verdwijnen niet op de tijdlijn. Daarnaast is het mogelijk om achter jouw profielfoto een kort filmpje van jezelf te plaatsen, zodat iemand letterlijk meer van je ziet.

Belletje

Het grootste voordeel van LinkedIn: in weinig tijd onderhoud je makkelijk contact met – potentiële – cliënten, doorverwijzers en andere zakenrelaties. Allereerst zorg je ervoor zichtbaar te zijn met posts waarmee je jouw netwerk waardevolle informatie biedt. Tegelijkertijd volg je ook wat anderen delen en als het je aanspreekt like of reageer je. Wil je iets gerichter contact houden, tag dan een relatie onder een post waarvan je denkt dat die informatie van toegevoegde waarde voor hem of haar is. Zo heb je weer een ander contactmoment.

Een handige tool is het belletje. Je tijdlijn doorscrollen naar interessante posts is ondoenlijk, nog los van dat het algoritme bepaalt wat jij te zien krijgt. Wil je iemand graag actiever volgen, zodat je niks mist? Klik dan op het belletje van dat profiel, je vindt het bovenaan rechts ter hoogte van de profielfoto. Post diegene iets nieuws, dan ontvang je een melding. Zo blijf je met weinig tijd en moeite uitstekend op de hoogte van wat cliënten of toonaangevende personen binnen jouw vakgebied of doelgroep delen. En die informatie komt altijd een keer van pas.

De kracht van LinkedIn benutten, hoeft niet veel tijd en moeite te kosten. Met een goed profiel, relevante posts en relatiebeheer bouw je aan een sterk netwerk, waaraan zowel je relaties als jijzelf voordelen ontlenen.