vak & mens praktijk

Stop met het kerstcadeau

Laat dat jaarlijkse kerstcadeau maar zitten en stop je tijd in iets dat meer indruk maakt. Acquisitietrainer Daniëlle de Jonge geeft praktische tips.

Het is de tijd van het jaar dat veel kantoren kerstgeschenken uitzoeken voor cliënten. En wat is er veel te bedenken! Van flessen wijn tot kerstpakketten en van cadeaubonnen tot feestelijke uitjes. De vraag is dan: hoe ben je onderscheidend én geef je iets dat de ander graag wil krijgen? Minstens zo interessant is de vraag: is kerst wel het uitgelezen moment om een geschenk te geven? Wat mij betreft niet en ik raad je aan: stop met het kerstgeschenk! Er is zoveel meer mogelijk dat wél origineel is en waarmee je jezelf meteen onderscheidend op de kaart zet.

Origineel moment

Om te voorkomen dat jouw relatiegeschenk verdwijnt tussen alle andere – en in een berg kerstkaarten – is het veel slimmer om in een van de andere elf maanden een cadeau te geven. Een attentie met nieuwjaar, eerste dag van de zomer of rond Pasen is veel opvallender. Of bijvoorbeeld op de datum dat jullie 1/5/… jaar met elkaar samenwerken. Door te kiezen voor een ander moment krijgen jouw cliënt én het geschenk de aandacht die ze verdienen.

Wil je een cadeau geven dat écht in de smaak valt en origineel is, dan zijn er drie dingen om rekening mee te houden: persoonlijk, onverwacht en betekenisvol. Persoonlijk, zodat je laat zien dat je hebt nagedacht over wat je geeft en aandacht hebt voor de cliënt als persoon. Onverwacht, want… nou ja, het is dus juist niet met kerst. En betekenisvol, want er is niks leuker dan een cadeau geven dat daadwerkelijk bij de cliënt past.

Echte aandacht

Het mooist is als je voor elke cliënt iets aparts koopt. Jij kent hen immers goed, dus iets origineels bedenken hoeft niet moeilijk te zijn. Je kiest een geschenk waarvan je weet dat het uitstekend bij die persoon past en dat hij of zij er echt blij mee is. Dan geef je iets wat de ander ook echt wil krijgen. Wil je liever meer van dezelfde cadeaus geven? Afhankelijk van het aantal klanten dat je hebt, kun je de cadeaus groeperen. Bijvoorbeeld iets speciaal voor A-, B- en C-klanten. Of juist voor een groep klanten waarvan je weet dat ze een gedeelde interesse hebben of ander gemeenschappelijks. Daar pas je het geschenk op aan. Geef het cadeau persoonlijk af of stuur het op met een door jou handgeschreven kaart erbij. Geef op die manier de aandacht die het verdient. Dat loont. Immers: ‘Your billable time is your income, your non-billable time is your future’.

Blije-Klanten-Kast

Enthousiaste cliënten kunnen zomaar uitgroeien tot ambassadeurs van jouw kantoor. Hen wil je vast wat extra aandacht geven. Dat doe je natuurlijk door frequent relatiebeheer scherp neer te zetten (zie het artikel over netvliesmanagement in Advocatenblad 3), je waardering voor hen uit te spreken en ze te betrekken bij jouw kantoor. Richt daarnaast een Blije-Klanten-Kast in om altijd iets voorhanden te hebben. Kom je ergens een origineel cadeautje tegen? Kopen en in de kast! Of bestel een kleine voorraad, zodat je snel handelt als je iets wilt opsturen of afgeven.

Het zijn de kleine dingen die het doen in dit geval. Denk aan ansichtkaarten om zo nu en dan te versturen met een persoonlijke anekdote erop geschreven. Of kleine attenties met een duurzame of sociale impact. Diverse goede doelen hebben ook webshops met leuke cadeautjes. Digitaal kun je een map aanleggen met bijvoorbeeld quotes of humoristische afbeeldingen, zodat je op een passend moment iets grappigs voorhanden hebt en er in de drukte van de dag niet naar op zoek hoeft.

Bij relatiegeschenken gaat het om de beleving van échte aandacht. En het mooie is, iets weggeven, maakt dat jij ook een geluksgevoel ervaart.